Jednym z podstawowych pytań, przed uruchomieniem kampanii AdWords jest to, czy konkurencja będzie klikać moje reklamy i tym samym zmniejszać nasz budżet. Odpowiedź jest brutalnie prosta – tak, ale jeśli odpowiednio zabezpieczymy się przed jej działaniem, możemy w dużym stopniu ograniczyć ten niecny proceder.

Systemy zabezpieczeń Google

System AdWords w trzystopniowy sposób weryfikuje kliknięcia w nasze reklamy.

Etap 1

System niemal w czasie rzeczywistym potrafi odfiltrować kliknięcia, które ewidentnie są działaniem konkurencji. Jakie to są kliknięcia Google oficjalnie nie podaje, ale z doświadczenia wiem, że są to kliknięcia następujące jedno za drugim w krótkim przedziale czasowym z tego samego urządzenia lub adresu IP.

Takie kliknięcia nie powodują obciążenia na naszym koncie reklamowym, a ich ilość możemy sprawdzić dodając do naszego konta kolumnę „Nieprawidłowe kliknięcia”.

Etap 2

Zdarza się tak, że system w czasie rzeczywistym nie zdołał odfiltrować nieprawidłowych kliknięć, dlatego co jakiś czas konto jest ponownie sprawdzane przez system. Jeśli zostaną wykryte nieprawidłowości, zostają nam zwracane środki, co możemy zauważyć w zestawieniu płatności na naszym koncie.

Należy szukać informacji o Nieprawidłowej aktywności, a zwrócona kwota podana jest w nawiasie.

Etap 3

Jak wiadomo każdy system ma swoje wady i luki, dlatego warto również skorzystać z możliwości zgłoszenia swojego konta do weryfikacji pod względem nieprawidłowych kliknięć. Obecnie takie zgłoszenie możemy wykonywać raz na dwa miesiące.

Aby skontaktować się z działem weryfikacji, należy przesłać formularz zgłoszeniowy, który znajduje się pod tym adresem – http://bit.ly/2eFIEZC

Po weryfikacji manualnej naszego zgłoszenia, dostajemy informację od konsultanta jaka kwota zostanie zwrócona na nasze konto.

Warto się zabezpieczyć

Aby poprawnie weryfikować kliknięcia musimy korzystać zarówno z raportów dostępnych w AdWords, jak i raportów z Google Analytics. Na co zwrócić uwagę?

  • Duża ilość kliknięć w krótkim odstępie czasu
  • Duża ilość wejść z tej samej lokalizacji
  • Duża liczba kliknięć z jednego urządzenia
  • Duża liczba kliknięć z jednej sieci
  • Wysoki współczynnik odrzuceń
  • Niski współczynnik nowych wejść

Po przeanalizowaniu wejść na naszą stronę oraz zidentyfikowaniu ewentualnego problemu możemy przystąpić do zabezpieczenia się przed nieuczciwym działaniem naszej konkurencji.

Pierwszym krokiem jest przygotowanie listy remarketinowej, do której będziemy wrzucać wszystkie osoby, które spędziły na naszej stronie mniej niż np. 5 sekund. Następnie listę tych użytkowników wykluczamy w systemie AdWords.

Kolejnym sposobem, na ograniczenie nieuczciwej konkurencji jest pobranie i przeanalizowanie listy adresów IP, z których są wejścia na naszą stronę. Po wytypowaniu powtarzających się adresów możemy je usunąć w ustawieniach naszej kampanii.

Dodatkowo w przypadku kampanii kierowanej na sieć reklamową możemy w ustawieniach określić ile razy dana reklama ma pojawić się jednemu użytkownikowi.

Szara strefa Google

W 99% przypadków najczęstszym źródłem nieuczciwych kliknięć jest nasza bezpośrednia konkurencja, która na własną rękę każdego dnia próbuje wyklikać nasz budżet reklamowy. Tak jak pisałem powyżej, dla specjalisty takie działanie jest łatwe do wykrycia i wyeliminowania.

Istnieje jednak proceder, o którym mówi się mało, a który może skutecznie zniszczyć nasze plany dotyczące reklamy w AdWords. Istnieją na rynku firmy, które przyjmują zlecenia na wyklikiwanie konkretnych domen pod wybranymi słowami kluczowymi.

W tym przypadku mamy do czynienia z profesjonalistami, który dokładnie wiedzą w jaki sposób ominąć wszystkie zabezpieczenia przygotowane przez Google.

W momencie gdy zauważymy zmasowany ruch na wybranych słowach kluczowych, a systemy automatycznego odfiltrowywania nieprawidłowych kliknięć nie zadziałają, musimy dokonać wnikliwej analizy w AdWords, Google Analytics oraz raportów z serwera.

Jak rozpoznać takie działania i co można zrobić można przeczytać – tutaj

Jeśli podejrzewasz, że Twoja konkurencja wyklikuje Twój budżet i nie wiesz co z tym zrobić, skontaktuj się ze mną i opisz swój problem.

Pozostałe wpisy

Fancy Ads

Al. Bielska 135c/9

43-100 Tychy

Tel. +48 790 321 103

E-mail: p.kwapisz@fancy-ads.pl

www.fancy-ads.pl

Facebook

Formularz kontaktowy