Poniższy wpis jest kontynuacją tematu nieuczciwego działania konkurencji, który rozpocząłem – tutaj. Powstał on za zgodą klienta, dla którego prowadzone są działania reklamowe, a dotyczy tematu rozpoznania zmasowanych działań prowadzonych przez osoby / firmy specjalizujące się w wyklikiwaniu reklam konkurencji.
Poniżej prezentuję opis kampanii oraz szczegółowe dane z raportów AdWords i Analytics (bez konkretnych słów kluczowych).
Opis kampanii
Na koncie jest obecnie aktywnych 15 kampanii prowadzonych dla branży usługowej, w której klienci szukają szybkiej usługi, a rozpoznawalność marki nie ma większego znaczenia. Ze względu na specyfikę kampanie targetowane są na określone miasta, tylko na urządzenia mobilne (ruch na urządzenia stacjonarne i tablety jest wykluczony metodą -100%).
Każda grupa reklamowa w obrębie danej kampanii zawiera jedno słowo kluczowe związane z specyfiką usługi oraz miastem, na które jest kierowana. Nazwy grup reklamowych pokrywa się z danym słowem kluczowym.
Opis problemu
Poniższe raporty z AdWords i Analytics prezentują dane z jednego dnia, a w zasadzie kilku godzin z wybranych grup reklamowych kierowanych na sąsiadujące ze sobą miasta jednego województwa.
Z oczywistych względów nie mogę podać konkretnych słów kluczowych, ale postaram się w jasny sposób je zastąpić. Pozostałe dane nie zostały zmieniane.
Raport z AdWords
W poniższej tabeli zostały zaprezentowane dane z raportu AdWords, gdzie warto zwrócić uwagę na CTR, który jest niewiarygodnie wysoki. Zaprezentowane kliknięcia nie zostały odfiltrowane przez system AdWords i obciążyły budżet konta. Zaznaczę tylko, że przyrost kliknięci został wyłapany stosunkowo szybko i kampanie były wyłączane, dzięki temu nie pojawiło się ich więcej.
Grupa reklam | Pora dnia | Miejscowość | Kliknięcia | Wyświetlenia | CTR |
KW1 Miasto3 | 8 | Miasto3 | 6 | 6 | 100,00% |
KW2 Miasto3 | 8 | Miasto3 | 6 | 8 | 75,00% |
KW1 Miasto1 | 15 | Miasto1 | 22 | 29 | 75,86% |
KW1 Miasto2 | 15 | Miasto2 | 8 | 10 | 80,00% |
KW2 Miasto1 | 15 | Miasto1 | 3 | 3 | 100,00% |
KW1 Miasto4 | 17 | Miasto4 | 5 | 6 | 83,33% |
Raport z Analytics
W poniższej tabeli zaprezentowane zostały dane z kilku raportów Analytics, które umożliwiają rozpoznać schemat działania. Poza wejściami na poszczególne grupy reklamowe (nazwy pokrywają się ze słowami kluczowymi w dopasowaniu ścisłym) dodałem również kolumny Miejscowości, Modelu urządzenia i Dostawcy usługi. Wszystkie dane się pokrywają, mimo to procent nowych sesji w większości przypadków jest powyżej 60%.
Grupa reklamowa | Godzina | Miejscowość | Model urządzenia | Dostawca usług | Sesje | % nowych sesji | Nowi użytkownicy | Współczynnik odrzuceń |
KW1 Miasto3 | 8 | Kraków | iPhone | playonline | 6 | 100,00% | 6 | 0,00% |
KW2 Miasto3 | 8 | Kraków | iPhone | playonline | 6 | 83,33% | 5 | 0,00% |
KW1 Miasto1 | 15 | Kraków | iPhone | playonline | 19 | 84,21% | 16 | 0,00% |
KW1 Miasto2 | 15 | Kraków | iPhone | playonline | 8 | 62,50% | 5 | 0,00% |
KW2 Miasto1 | 15 | Kraków | iPhone | playonline | 6 | 100,00% | 6 | 16,67% |
KW1 Miasto4 | 17 | Kraków | iPhone | playonline | 5 | 60,00% | 3 | 0,00% |
Podsumowanie
W wyżej opisanym przypadku nie zadziałały ani automatyczne system AdWords, ani ustawione przeze mnie rozwiązania. Lista remarketingowa, która jest wykluczona w kampaniach zawiera ponad 3000 plików cookies, a lista wykluczonych adresów IP była uaktualniona dzień wcześniej i zostały dodane do niej wszystkie adresy, z których były wejścia na stronę tego dnia.
Sprawa została zgłoszona do Supportu AdWords, który przyjrzał się sytuacji i po weryfikacji wejść z dwóch miesięcy wstecz zadeklarował zwrot środków na poziomie 1/3 budżetu miesięcznego.
Niestety sam problem nadal się powtarza i jakiekolwiek działania zabezpieczające nie dają żadnego efektu. Jedyne co pozostaje, to próba minimalizacji problemu oraz zgłaszanie kliknięć do weryfikacji.
Pozostałe wpisy
Fancy Ads
Al. Bielska 135c/9
43-100 Tychy
Tel. +48 790 321 103
E-mail: p.kwapisz@fancy-ads.pl
www.fancy-ads.pl