Poniższy wpis jest kontynuacją tematu nieuczciwego działania konkurencji, który rozpocząłem – tutaj. Powstał on za zgodą klienta, dla którego prowadzone są działania reklamowe, a dotyczy tematu rozpoznania zmasowanych działań prowadzonych przez osoby / firmy specjalizujące się w wyklikiwaniu reklam konkurencji.

Poniżej prezentuję opis kampanii oraz szczegółowe dane z raportów AdWords i Analytics (bez konkretnych słów kluczowych).

Opis kampanii

Na koncie jest obecnie aktywnych 15 kampanii prowadzonych dla branży usługowej, w której klienci szukają szybkiej usługi, a rozpoznawalność marki nie ma większego znaczenia. Ze względu na specyfikę kampanie targetowane są na określone miasta, tylko na urządzenia mobilne (ruch na urządzenia stacjonarne i tablety jest wykluczony metodą -100%).

Każda grupa reklamowa w obrębie danej kampanii zawiera jedno słowo kluczowe związane z specyfiką usługi oraz miastem, na które jest kierowana. Nazwy grup reklamowych pokrywa się z danym słowem kluczowym.

Opis problemu

Poniższe raporty z AdWords i Analytics prezentują dane z jednego dnia, a w zasadzie kilku godzin z wybranych grup reklamowych kierowanych na sąsiadujące ze sobą miasta jednego województwa.

Z oczywistych względów nie mogę podać konkretnych słów kluczowych, ale postaram się w jasny sposób je zastąpić. Pozostałe dane nie zostały zmieniane.

Raport z AdWords

W poniższej tabeli zostały zaprezentowane dane z raportu AdWords, gdzie warto zwrócić uwagę na CTR, który jest niewiarygodnie wysoki. Zaprezentowane kliknięcia nie zostały odfiltrowane przez system AdWords i obciążyły budżet konta. Zaznaczę tylko, że przyrost kliknięci został wyłapany stosunkowo szybko i kampanie były wyłączane, dzięki temu nie pojawiło się ich więcej.

Grupa reklam Pora dnia Miejscowość Kliknięcia Wyświetlenia CTR
KW1 Miasto3 8 Miasto3 6 6 100,00%
KW2 Miasto3 8 Miasto3 6 8 75,00%
KW1 Miasto1 15 Miasto1 22 29 75,86%
KW1 Miasto2 15 Miasto2 8 10 80,00%
KW2 Miasto1 15 Miasto1 3 3 100,00%
KW1 Miasto4 17 Miasto4 5 6 83,33%


Raport z Analytics

W poniższej tabeli zaprezentowane zostały dane z kilku raportów Analytics, które umożliwiają rozpoznać schemat działania. Poza wejściami na poszczególne grupy reklamowe (nazwy pokrywają się ze słowami kluczowymi w dopasowaniu ścisłym) dodałem również kolumny Miejscowości, Modelu urządzenia i Dostawcy usługi. Wszystkie dane się pokrywają, mimo to procent nowych sesji w większości przypadków jest powyżej 60%.

Grupa reklamowa Godzina Miejscowość Model urządzenia Dostawca usług Sesje % nowych sesji Nowi użytkownicy Współczynnik odrzuceń
KW1 Miasto3 8 Kraków iPhone playonline 6 100,00% 6 0,00%
KW2 Miasto3 8 Kraków iPhone playonline 6 83,33% 5 0,00%
KW1 Miasto1 15 Kraków iPhone playonline 19 84,21% 16 0,00%
KW1 Miasto2 15 Kraków iPhone playonline 8 62,50% 5 0,00%
KW2 Miasto1 15 Kraków iPhone playonline 6 100,00% 6 16,67%
KW1 Miasto4 17 Kraków iPhone playonline 5 60,00% 3 0,00%

Podsumowanie

W wyżej opisanym przypadku nie zadziałały ani automatyczne system AdWords, ani ustawione przeze mnie rozwiązania. Lista remarketingowa, która jest wykluczona w kampaniach zawiera ponad 3000 plików cookies, a lista wykluczonych adresów IP była uaktualniona dzień wcześniej i zostały dodane do niej wszystkie adresy, z których były wejścia na stronę tego dnia.

Sprawa została zgłoszona do Supportu AdWords, który przyjrzał się sytuacji i po weryfikacji wejść z dwóch miesięcy wstecz zadeklarował zwrot środków na poziomie 1/3 budżetu miesięcznego.

Niestety sam problem nadal się powtarza i jakiekolwiek działania zabezpieczające nie dają żadnego efektu. Jedyne co pozostaje, to próba minimalizacji problemu oraz zgłaszanie kliknięć do weryfikacji.

Pozostałe wpisy

Fancy Ads

Al. Bielska 135c/9

43-100 Tychy

Tel. +48 790 321 103

E-mail: p.kwapisz@fancy-ads.pl

www.fancy-ads.pl

Facebook

Formularz kontaktowy